vrijdag 5 januari 2018

Psychologie: ziel of zaak

Interessant: het woord psychologie komt van de Griekse koningsdochter van Kreta: Psyche (geliefde van Eros, god van de Liefde en Verlangen) en Logie: wetenschap. Is het Wetenschap van de Ziel?

Wat de ziel precies is zijn velen het over oneens.Sinds ik aan meerdere spirituele seminars deelnam en kennis maakte met een heleboel verschillende visies, waar degene die ons er over vertelde zelf oprecht in geloofde, heb ook ik mijn visie bijgesteld.
Louvre, Paris
Psyche revived by Cupid's kiss (Cupido is Romeinse equivalent voor de Griekse Eros)
Dat psychologie wetenschap van de ziel kan zijn vind ik wel een hele mooie omschrijving. Nu ik studeer voor mijn examen praktische psychologie komt ook de piramide weer voorbij met spiritualiteit bovenin de kleinste driehoek.

Psychologie is echter: wetenschappelijke studie van het gedrag van de mens en de mentale (geestelijke, psychische) processen die daarbij een rol spelen. Gedragswetenschap, waarbij de kennis in de psychologie is geordend. De alledaagse mensenkennis is niet geordend en subjectief.

Subjectief: persoonlijke mening beïnvloedt de waarneming en beoordeling, bijvoorbeeld door eigen ervaringen. Wetenschap is objectief en sluit vooroordelen uit en laat persoonlijke ervaringen niet meetellen, zoals bij een onderzoek.

Onderzoek levert na gebruik van verschillende wetenschappelijke methoden hetzelfde resultaat op en is daarom geordend. De alledaagse mensenkennis is chaotisch, iedereen heeft eigen theorieën.


Tulpen in Zeeland, PhotoTherapy Breda
Orde of Chaos? © PuurZien.nl 

Eerste artikel van een reeks over wetenschap en spiritualiteit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten