zaterdag 6 januari 2018

Zijn, hoe doe je dat

Hoe komt het dat je 'zo bent'? De psychologische ontwikkeling kent algemene aspecten, die voor iedereen ongeveer gelijk zijn en specifieke aspecten, die voor elk verschillend zijn. Hier zorgen ontwikkelingsfactoren voor. 

Je erft eigenschappen van je ouders (nature), je wordt beïnvloedt door de omgeving (nurture) en een interactie tussen deze twee.

Ook heb je zelf invloed op je ontwikkeling, dit noemt de psychologie zelfbepaling. Ontwikkelingsfactoren zoals de kritieke en gevoelige periode, drukken een grote stempel op je latere leven, denk aan wolfskinderen. (zij missen verzorging in de kritieke en gevoelige periode van hun prille jeugd en kunnen daarom bijvoorbeeld niet praten)
Anders Kijken = ZIEN, Puur Zien
Kinderen kijken anders
Het kunnen zien (een 'sensorische ontwikkeling') is onderdeel van de fysieke ontwikkeling. Ontwikkelingen kunnen zich op een continue of discontinue manier voltrekken, waarbij we fysieke (lichamelijke) en cognitieve (verstandelijke) ontwikkelingen naast elkaar zien. 

De intellectuele ontwikkeling (cognitief) gaat in fases, waarbij kinderen tot een jaar of 7 nog niet echt logisch kunnen redeneren, een kind gaat uit van wat het ziet. Dit pure kijken wordt bijgestuurd door logisch nadenken waarbij kinderen ook steeds beter systematisch gaan denken en oplossingen kunnen verzinnen voor een probleem.

Doordat we zoveel denken, kunnen we niet meer puur zien? We worden ons hele leven "getraind", moeten beter en beter worden in opleiding- en prestatieniveaus. Ergens onderweg verliezen we ons 'kind zijn'. School doodt creativiteit van kinderen? artikel over een mooie TEDtalk van Sir Ken Robinson, over wie ik al eerder schreef op LinkedIn.

Door (uit de Boedhhistische leer) in het moment te zijn, ga je weer ZIEN. Puur zien. Zonder oordeel kijken. Met de verwondering van een kind de wereld Zien, daar krijg je positieve energie van!


Vierde artikel van een reeks over wetenschap en spiritualiteit

vrijdag 5 januari 2018

Wat zie ik?

Al ons gedrag is afhankelijk van de samenwerking tussen ontelbare biologische en psychologische processen. Deze samenwerking komt voornamelijk tot stand door het zenuwstelsel. Om een actie te kunnen coördineren moeten de hersenen een soort map hebben met informatie waar lichaamsdelen zich ten opzichte van elkaar bevinden.

Veel van ons gedrag komt voort uit lichamelijke behoefte (honger, dorst, moe). Dit zijn de biologische processen. Bij een schrikreactie doordat een hond ineens voor je auto loopt, spelen ook psychologische processen een rol. 

De één schrikt meer dan de ander. Men geeft elk een andere betekenis aan de situatie, dit komt door de individuele psychologische ontwikkeling. Mensen maken verschillende ervaringen mee en leren andere betekenissen. 

Elk mens kent een eigen psychologische ontwikkeling. Deze ontwikkeling bepaalt voor een groot deel hoe iemand zich gedraagt. Dat betekent dat jouw ogen hetzelfde kunnen waarnemen als de ander (biologisch proces) maar dat ieder er een andere betekenis aan geeft (psychologisch proces).

Puur Zien: Kijk je of Zie je?


Puur Zien tijdens een fotowandeling met life coach Melanie Rijkers
Kijken of Zien? 
Door met een open, frisse blik de wereld te bekijken ga je Zien. Zonder oordeel zie je puur. Deze Boeddhistische benadering onderstreept de psychologische, en andersom. Zo combineren we wetenschap met spiritualiteit.



Derde artikel van een reeks over wetenschap en spiritualiteit

Psychologie: gedragswetenschap

Er zijn twee modellen in de psychologie:
- de eerste methode verklaart het gedrag door naar invloeden uit iemand's verleden en naar biologische (omgevings)invloeden te kijken.
- de tweede methode kijkt naar de huidige invloed op het gedrag en naar de motivatie op dat moment.

Er zijn vijf benaderingen:
• Neurobiologische benadering - kijken naar alles wat er binnen het lichaam plaatsvindt, met name in het zenuwstelsel en de hersenen
• Gedragsbenadering - zichtbaar gedrag observeren, 'stimulus-respons' theorieën (Pavlov)
• Cognitieve benadering - kijken naar alles wat met kennis te maken heeft, het denkproces, waarneming, geheugenvorming
• Psychoanalytische benadering - richt zich op de onbewuste motieven van het gedrag, angsten, gedachten, wensen (Freud)
• Fenomenologische benadering - richt zich op de beleving van mensen, gebeurtenissen (fenomenen) begrijpen zoals het individu ze begrijpt.

Natuurlijk zijn mengvormen van bovenstaande benaderingen mogelijk.
Trouwen in Azië - fotograaf Melanie Rijkers Eyespiration Photo Walk
De mooiste dag van je leven

In veel van de bovenstaande zinnen komen de woorden kijken en observeren vaak voor, waarbij de fenomenologisch psycholoog gelooft dat we meer van de mens kunnen begrijpen wanneer we weten hoe iemand zichzelf en de wereld ziet. (In tegenstelling tot wanneer we iemands gedrag observeren of naar onbewuste motieven kijken.)

Puur Zien is belangrijk. Er wordt gekeken naar zelfbeeld, gevoelens van zelfwaardering en zelfbewustzijn. 
De mens wordt gezien als maker van zijn eigen leven.

Als Life Coach onderstreep ik vooral de fenomenologische benadering. Samen met cliënt werken we dan ook met fotografie als middel. Door samen naar foto's te kijken, of deze te maken, kom je als cliënt sneller tot de kern van je wezenlijke ik. De Amerikaanse psycholoog Judy Weiser heeft deze therapie de naam PhotoTherapy gegeven.



Tweede artikel van een reeks over wetenschap en spiritualiteit


Psychologie: ziel of zaak

Interessant: het woord psychologie komt van de Griekse koningsdochter van Kreta: Psyche (geliefde van Eros, god van de Liefde en Verlangen) en Logie: wetenschap. Is het Wetenschap van de Ziel?

Wat de ziel precies is zijn velen het over oneens.Sinds ik aan meerdere spirituele seminars deelnam en kennis maakte met een heleboel verschillende visies, waar degene die ons er over vertelde zelf oprecht in geloofde, heb ook ik mijn visie bijgesteld.
Louvre, Paris
Psyche revived by Cupid's kiss (Cupido is Romeinse equivalent voor de Griekse Eros)
Dat psychologie wetenschap van de ziel kan zijn vind ik wel een hele mooie omschrijving. Nu ik studeer voor mijn examen praktische psychologie komt ook de piramide weer voorbij met spiritualiteit bovenin de kleinste driehoek.

Psychologie is echter: wetenschappelijke studie van het gedrag van de mens en de mentale (geestelijke, psychische) processen die daarbij een rol spelen. Gedragswetenschap, waarbij de kennis in de psychologie is geordend. De alledaagse mensenkennis is niet geordend en subjectief.

Subjectief: persoonlijke mening beïnvloedt de waarneming en beoordeling, bijvoorbeeld door eigen ervaringen. Wetenschap is objectief en sluit vooroordelen uit en laat persoonlijke ervaringen niet meetellen, zoals bij een onderzoek.

Onderzoek levert na gebruik van verschillende wetenschappelijke methoden hetzelfde resultaat op en is daarom geordend. De alledaagse mensenkennis is chaotisch, iedereen heeft eigen theorieën.


Tulpen in Zeeland, PhotoTherapy Breda
Orde of Chaos? © PuurZien.nl 

Eerste artikel van een reeks over wetenschap en spiritualiteit

woensdag 9 augustus 2017

Zo Niet Saar: Neuro Borreliose Lyme

MET DE FOCUS OP HET GOEDE 

Stichting Puur Zien wil daar waar nodig mensen helpen de wereld en zichzelf positief te bekijken, te ZIEN. Kijken zonder oordelen sterkt de mens. Het positieve (leren) Zien. Energie krijgen uit een fotografie workshop of project.

Jonge moeder Saar heeft neuro borreliose lyme en het Ehlers Danlos Syndroom. Fotograaf en coach Melanie E. Rijkers volgde haar gevecht en stimuleerde haar ook zelf foto's te gaan maken.

Inmiddels mag ze geen infusen meer, vanwege epileptische aanvallen

Eerdere blog berichten over Saar's peperdure behandeling in Duitsland,

Bolle buik met tekenbeet - "zwangerschapsjeuk/uitslag" - helaas was het een Lyme (her)besmetting
Niet tijdig herkende erythema migrans...

Saar op vakantie in aangepast bungalowpark en een blog bij Saar thuis.

Trash The Bride (grapje naar Artstudio23's Trash The Dress fotografie) Het geluk terugvinden van haar trouwdag door de jurk nog een maal aan te kunnen incl. fotosessie. 


Nog eenmaal het geluk voelen van de trouwdag...
Fotografie = Therapie

U kunt ons helpen helpen met een bijdrage op NL21INGB0006544911 

Kijk voor meer informatie en foto's op Facebook pagina Zo Niet Saar en de website van Stichting Puur Zien.

zondag 19 maart 2017

Schoolfotografen opleiden in landelijk Bali

Sudaji, Sekumpul en Lemukih - Bali, Indonesië
In Sudaji, Sekumpul en Lemukih (Bali, Indonesië) ontmoette ik een groot deel van de 650 schoolkinderen van dit district. Deze kinderen hebben het niet slecht, hun scholen zijn zéér functioneel. Maar daar is meteen alles ook mee gezegd.

Geen overvloed aan speelgoed en schrijf- en andere leermiddelen in de lokalen, gewoon alles simpel. Het is wat het is. Ik dacht meteen: hier zijn er vast geen kinderen met ADHD... hier spelen de kinderen nog met 'niks', klimmen in bomen, doen aan het ouderwetse tollen, hakken hout met scherpe messen/bijlen en fietsen op de smalle straten zonder stoep.

Uiteraard is er hier en daar een tv of een gameboy te vinden, maar voor het overige...geen computers, internet of andere zaken, laat staan een smartphone!

~ Ook viel het mij op dat er geen klassenfoto's aan de muren hingen in de kantoren of hal op school. ~

In Nederland hangen alle klassenfoto's altijd trots aan de muren van de school. In Bali worden deze foto's simpelweg niet gemaakt. Er is geen budget voor een schoolfotograaf, dus de kinderen en hun ouders hebben nog NOOIT een portret- en klassenfoto ontvangen. Als moeder steekt me dat heel erg, want ook ik bestelde de schoolfoto's altijd. 

Helaas, in Sudaji, Sekumpul en Lemukih is er voor de mensen geen mogelijkheid om een schoolfoto te kopen... en als die er wel zou zijn, dan zijn de mensen te arm om er geld aan uit te geven. Deze mensen leven van het land, doen hun boodschappen in de piepkleine lokale winkeltjes en op de lokale markt. Zou het nou niet mooi zijn deze mensen hun eerste schoolfoto's van hun kinderen te geven?

Voor € 2000,- geven we 650 kinderen en hun ouders iets onbetaalbaars: jaarlijks schoolfoto's. 

Fotograaf Melanie E. Rijkers kan met dit geld 2-3 gesponsorde camera's meenemen en een 6-9 tal fotografen (door Omunity geselecteerde studenten multi media) opleiden.

Help ons lokale fotografen opleiden en 650 kinderen schoolfoto's krijgen met een bijdrage op: IBAN NL21INGB0006544911 Stichting PUUR Zien, t.a.v. 'Bali'. Of gebruik Paypal en stort op info@mery.nl. Bankrekening BIC: INGBNL2A voor stortingen buiten Nederland via internetbankieren.

Alvast heel hartelijk bedankt, ook namens alle kinderen!

Sudaji, Sekumpul en Lemukih (Bali, Indonesië)

Sudaji, Sekumpul en Lemukih (Bali, Indonesië)

Sudaji, Sekumpul en Lemukih (Bali, Indonesië)

Hier vindt u mijn Engelse blog, waarin ik ook constateer dat er ook behoefte is aan Engelse schoolboeken. Deze kunnen gestuurd worden naar: ZanZan van Omunity Bali:

OM UNITY,
BANJAR DUKUH, DESA SUDAJI
KECAMATAN SAWAN
SINGARAJA BULELENG 81171
BALI, INDONESIA

PHONE: +62 81 238 17719

EMAIL: zanzan9@omunitybali.com
www.OmunityBali.com

Groepsfoto's leren maken op school

Avondlicht fotowandeling door de rijstvelden
 Lokale studenten tijdens workshop fotografie, Bali Sudaji


Mijn vader's vader

17-01-1909, Veghel - 29-07-1983, Bakel

Johannes (Jan) Rijkers werd geboren op 17 januari 1909 in Veghel, Noord-Brabant, Nederland.

Opa was chauffeur en leerde mijn oma kennen van het 'gaan buurten' (ergens gaan kletsen, praten) en van de kermis in Bakel.

Opa had drie broers, Bert, Harry en Karel en drie zussen: Jaan, Tonia en Drieka.

Ik wilde meer leuke info over mijn opa en vroeg aan mijn vader: Wat was nou typisch opa?

'Na het werk in de (moes)tuin werken, schoffelen, de kippen verzorgen, kersen plukken. En naast mij hadden we nog twee varkens ;) een voor de handel en een voor het vlees.

Opa las ook graag. Het was een rustige en lieve man die overal rekening  mee probeerde te houden, met alles en iedereen. Hij leerde me respect te hebben voor vrouwen.

We deden veel dingen samen, de heg knippen, in de tuin werken, een kippenhok bouwen en de varkens verzorgen. Hij zei altijd: "Vat maar een streufpan as ge gaat timmeren, dan slaode d'r nie neffe" (Neem de koekenpan maar als je gaat timmeren, dan sla je er niet naast ;) Ik heb veel van hem geleerd!!! Het was een goeie mens.

Ik zou hem willen bedanken dat hij er altijd voor mij was als ik dat nodig had!!! Hij was een geweldige vader voor mij en ik ben trots op hem zoals hij het allemaal deed. Een van de allerleukste dingen was dat ik met hem mee mocht rijden in de vrachtwagen.

Bedankt pa!!!' voegt mijn vader er op het laatst nog aan toe.

Opa liet mijn vader het pompgat zien, aan het eind van de afvoerbuis. Hij zei "Let op, zie je je moeder bij de aanrecht staan? Als ze dadelijk met een stapel borden loopt, moet je opletten." Oma deed net de afwas en wat deed opa toen ze klaar was en oma de borden weg wilde zetten; keihard boeoeoeoe roepen door het pompgat, zodat oma alle borden liet vallen door het enge geluid wat uit de gootsteen kwam! 

- en daarna deed opa net alsof hij nergens van wist - nu weet ik ook waar míjn vader zijn eeuwige grapjes vandaan heeft, haha :)

Opa Rijkers is op 29 juli 1983 overleden te Bakel.

Opa en oma, verlovingsfoto


Mijn vader met opa, oma en zijn twee zussen

Mijn vragen aan mijn vader:

Waar kwam opa vandaan, waar is hij geboren en in welk jaar? (land, plaats datum)

Welk beroep had hij?

Waar kende hij oma van?

Hoeveel broers/zussen had opa en wat waren hun namen?

Wat was een van de typische dingen die hij deed, bijv. als hij thuis kwam van zijn werk, dan ...? Had hij een hobby, was hij een verzamelaar, had hij interesse in sport, cultuur, muziek? Wat was 'typisch' hem??

Wat vond jij het leukste wat hij met jou samen heeft gedaan? Wat is je favoriete herinnering?

En wat zou je nog wel een keer met hem willen doen?