dinsdag 9 december 2014

SEE, FEEL, LOVE Omunity Bali


Na mijn tweede ontmoeting met Omunity Bali kan ik niet anders zeggen: ik ben verliefd. Verliefd op de echte mensen van Sudaji en omgeving. Puur, oprecht, hard werkende mensen die een zijn met de natuur om hen heen.

Oprichter ZANZAN stichtte Omunity in 2010, en met dit 'resort' probeert hij een brug te slaan tussen kleinschalig toerisme en ecologisch en natuurlijk Bali. Voor $ 80,- per persoon per dag krijg je drie perfecte Balinese, biologische maaltijden, een prima bed en warme douche in een van de bamboe (2-persoons)kamers en heel veel begeleide trips zoals wandelen door de rijstvelden, naar de Sekumpul waterval of in het dorp naar de markt, erbij.

Ik was begin 2013 voor het eerst op deze warme, lieve plek en Omunity stal meteen mijn hart. ZANZAN heeft met zijn vrouw Putu en alle andere betrokkenen een mooie plek neergezet, midden in de ongerepte Balinese natuur. Hier kom je amper een blanke tegen!
Het resort - niet helemaal de juiste naam - is geschikt voor groepen tot ca. 20 personen om te slapen, maar heeft onlangs ook 300 kinderen voorlichting gegeven over gezondheidszorg. De natuur en maatschappijleer zijn zeer belangrijk, en de jeugd van Bali wordt dan ook gewezen op de gevaren van het gebruik van plastic en hoe persoonlijke hygiëne werkt.

Deze bijzondere plek heeft ook plaats voor groeps yoga en meditatie, de Wantilan kan zo vaak als men wil gebruikt worden. Ook is er een zwembad/vijver met lotus betegeling, en in dit bad geen chloor, maar natuurlijk bronwater. Perfecte plek voor een retraîte, je komt er meteen tot rust want er is nauwelijk wifi. Heerlijke stilte, toch zit je midden tussen de (Balinese) mensen.

Ik werd er enorm geïnspireerd en wil dan ook graag de kinderen van Sudaji helpen aan Engelse schoolboeken en schoolfoto's. Zij hebben nog nooit een school- of klassenfoto gehad!? En in Omunity bouwt men een openbare bibliotheek. Ook op de 6 basisscholen (in totaal 650 kinderen) is er ruimte voor boeken, bibliotheken worden momenteel op het schoolterrein gebouwd.

Mijn drie Bali-boeken zullen ook in de bibliotheek van Omunity terecht komen, en mocht u zelf willen kijken naar mijn fotoverhaal: er zijn twee boeken over Sudaji en één van Omunity, ook te koop als e-book.

Omunity Bali, Sudaji

Geen opmerkingen:

Een reactie posten